Friday 29 May 2009

Lååång Indus dag



Idag har jag varit på Indus vid två tillfällen. Först på förmiddagen då Linnéa hade presentation av sitt CSTprojekt , (computer sience technology). Hon hade gjort en tecknad film i flash och jag var rikigt imponerad. Förutom dataläraren var 2 andra lärare där för att bedömma arbetet och efteråt kom alla fram till mig och berömde Linnéa för hennes arbete. Jag var så stolt att jag nästan sprack.
Klockan 17.30 var det dags för nästa aktivitet och det var Jacobs social exhibition and presentation. Ämnena som berördes är sådant som anses vara stora problem i Indien idag.
Miljön- (recycling, polution, smart energy management, deforestation och globalwarming, water waste)barnarbete, terrorism samt kvinnliga rättigheter. De flesta ämnen känns igen från Sverige medans barnarbete och risken att föräldrar skall hålla sina döttrar utanför skolan för att de skall göra hushållsarbete känns mer avlägset. Tanken var att evenemanget skulle sluta 19.30 men ett annat, enligt mig, socialt problem i Indiernas är tidsuppfattningen. Klockan 20.45 var det hela över efter att flertalet punkter strukits. Jacob och hans söta tjejduo hann tex aldrig uppträda med sin egenkomponerade miljösång. När allt var klart var alla stackars barnen hungriga som attans, för i vanlig ordning hade inte heller någon mat serverats. Jag har dock lärt mig detta vid det här laget och packat en kylbag (tack för den Nina) med yogurt, frukt och smörgåsar till mina ungar. Hur som helts var evenemanget jättelyckat. Alla barnen gjorde fantastiska presentationer och arbetet de lagt ner på sina projekt var så imponerande.
Jacob arbetade i team med Maya och Sofia. Alla tre fick +A i betyg! I morgon kväll är hela familjen hembjuden till Mayas familj på middag och då skall vi fira de akademiska framgångarna. "This must be celebrated with a good whiskey" utbrast Mayas pappa som för övrigt är en helskön skotte. Det är väl underbart med barn som ger oss vuxna anledning att festa!

1 comment:

Anonymous said...

Grattis Linnéa och Jakob till era prestationer i skolan. Kul att ni gör bra ifrån er.
Är det någon slags examensarbete ni gjort? är det skolavslutning nu?
Jag förstår att du längtar bort från alla tokerier du berättar om Mia. Någon vecka skulle jag väl klara av att möta det beskriver, sen skulle jag nog reta upp mig ordentligt, eller vänjer man sig efter ett tag. En fördel med att leva som ni gör nu är väl att man lär uppskatta vårt sätt att leva och det vi har i Sverige. De problem man kan stöta på i vårt samhälle är ganska minimala med indiska mått mätt och lätta att ha överseende med.
Hur som helst
Det ska bli kul att få se er igen.
Hälsningar till er alla från oss i Strömstad
Pappa/morfar/Bertil

Punka

45 Kr kostade att laga. Ny slang och 3 killar vad det som krävdes... Man känner sig helt hjälplös i början men bara man hittar rätt ställe s...