Wednesday 6 May 2009

Rättelse och mer ormfakta


Det var ingen skallerorm på min väninnas veranda. Det var en Russel Viper

Egenskaper:
Russel huggormen är en kraftig och muskulös orm med triangelformat huvud. Den är vackert mönstrad, brun eller brungul med mörkbruna fläckar med svarta konturer. Arten blir vanligtvis mellan 1 - 1,5 meter, men kan bli upp till 1.7 meter lång. Ormen jagar vanligtvis under tidiga kvällar, och fångar sitt byten genom att ligga i bakhåll.

Russel huggorm väljer till skillnad mot många ormar att försvara sig hellre än att fly. Om ormen känner sig hotad eller störd väser den högt, drar in huvudet nära kroppen i en s.k "S-form". Ormen är vanligt förekommande, och lever ofta i tätbefolkade områden, som större asiatiska städer. Favoritfödan är råttor och möss, men den livnär sig även på grodor, och ödlor.

Giftighet:
Russel huggormen är orsak till många dödsfall i världen, kanske värst av alla ormar. Man tror att arten kan svara för så mycket som 50-70% av alla dödsfall som är ormrelaterade i världen.

Russel huggormen är lättirriterad, aggressiv, och hugger blixtsnabbt, vilket medför att offret har mycket liten chans att hinna undan. Giftet är ett mycket starkt blodsgift som bryter ned musklerna och blodcellerna, vilket ger omfattande vävnadsskador. Vid bett från ormen är det vanligt att offret "hostar" blod och dödsorsaken är vanligtvis stora blodförluster orsakade av inre blödningar. Ett bett från ormen kan leda till döden på mindre än 48 timmar om inte motgift sätts in fort.

9 comments:

Anna Tahvanainen said...

Vad skönt med korrekt fakta - nu känner jag mig MYCKET lugnare!! Usch, det låter verkligen inget vidare...

Melting Pot said...

Det blir bättre och bättre det här............

Anonymous said...

Tur att den var på din väninnas veranda! Jag har för mig att det finns något som man strör ut runt huset för dom gillar inte att gå över det - eller är det för kackerlackor?
Farfar

Viveca said...

Hej på Er!
Åh va läbbans med ormarna...
När man skall hälsa på er så är det serum man skall ta med sig alltså. Hörde att familjen Olin haft en förträfflig tid hos er.
Nu blir det bara en snabbis här för jag är på språng. Återkommer snart med fler rader.
Stor Kram från Viveca

Ps träden har slagit ut här och naturen ser ganska sjysst ut.

Anonymous said...

Fy farao!
Tänk om det hade hänt när vi var där nere så ormrädd som jag är. Håll er inomhus och stäng alla ventiler....
Äh, kom hem för sjutton gubbar. Här har vi ju "bara" snokar och skallerormar vilka man inte dör av, har jag hört....
Kram
Nina

Anonymous said...

Antagligen så var det ingen King Cobra utan en Indian Cobra. King Cobran är mycket skygg och lever mer inne i djungeln än ute på fält/byar. Klart spelar roll när den ligger i gräset några meter från sina sandalklädda fötter.... :-D

//Calle Balle Kobra

JACET said...

Men det är en KING COBRA - Calle BALLE COBRA! Make sure your brain is in gear before engaging comments.....

Sir Väs

Anonymous said...

Jösses, plötsligt känns lite huggorms skräck här hemma i Stockholm som en barnslig fobi...... och våra ormar flyr ju hellre om de har möjlighet och dessutom är de inte dödliga om man inte har oturen att vara allergisk.

Jag hade anstället en ormfångare som bara hade som jobb att bevaka min tomt dygnet runt. USCH!!!!!!!

Hälsningar Marie

Nora said...

~Jag är rädd....

Punka

45 Kr kostade att laga. Ny slang och 3 killar vad det som krävdes... Man känner sig helt hjälplös i början men bara man hittar rätt ställe s...