Wednesday 24 September 2008

Dagens Spaning

Kreativt tänkande kommer inte från Indien - Sorry to say. Men det lilla jag har upplevt, de få dagarna jag har varit här, så är det mycket kring vad har cheferna/hövdingen/prästen sagt och då följer man det. Inte undra på att man har nått högst på CMMI skalan (Ranking på hur duktig man är på att följa processer - används inom IT). Om man följer processen så kommer allt att bli bra. Någon med mycket stort vetande har ju tagit fram dem. Man finner sig i att läget är som det är. Jag som individ kan inte påverka. Jag tror det ligger mycket i deras kastsystem där man på något sätt accepterar att man är där man är i rang och så länge man följer spelreglerna så blir det bättre när man födds på nytt. Jag har sett/hört flera exempel på projektledare som inte kan/vill/ovetandes om att man kan ju förädla/förändra processen så att man kan t.ex. leverera i tid eller förkorta projekttiden. Nu gäller inte detta för samtliga Indier vill jag tillägga och de som följer processer gör ett bra jobb. Men ibland är det bra med lite kreativitet. Man ska akta sig för att dra alla över en kam. Att generalisera "Vet du hur Indier är? De är..." går inte då det är ett sånt spann på folket som bor. Olika förutsättningar och bakgrund. Men det är just det som gör detta land så otroligt spännande. Allt är möjligt

Idag på väg till kontoret så stannade vi vid ett rödljus. En person började knacka på rutan och min chaufför sa att "Ignor, Sir. It's a number nine, Sir". Ok sa jag utan att förstå vad han menade. När vi sedan börja köra frågade jag honom vad han menade och då sa han "It means that it was not a man or a woman, Sir. I don't know the word in English, Sir". Kommer faktiskt inte ihåg vad det heter ens på svenska - kan ni så lämna en kommentar. "How do you know that, Arul?" frågade jag. "Sir you can see it on their face, Sir" och så skrattade han.

Alla har sin plats på jorden. Livet är inte rättvist.


En lite bild för alla er som gillar stora motorer. Kolla in vad denna kille har under huven.....

1 comment:

Anonymous said...

Transa kanske? Drag queen

Ser nice ut i solen därnere. Faktiskt har denna vecka i Sverige bjudit på 20 grader och riktigt vindstilla och varmt så man kan ju inte klaga.

Imorrn ska jag kuta mina idiotiska 30km på Lidingö och just undrar jag varför kom jag på den där galna idén igen.

Garvade gott åt dina funderingar hur det funkar i Indien. Förstår PRECIS! Och de som är riktigt klipska "arbetare" blir helt plötsligt chefer och så har man nån ny att lära upp.

Ha det gott

Kram

//Andrea

Punka

45 Kr kostade att laga. Ny slang och 3 killar vad det som krävdes... Man känner sig helt hjälplös i början men bara man hittar rätt ställe s...