Thursday 30 April 2009

Ännu en orm i Palm Meadows


Nu är det inte lika spännande längre att höra om alla dessa ormar som fångats!

För drygt en månad sedan kom första rapporten om en giant King Kobra som fångats in av Palm Meadows egen ormfångare. Spännande och häftigt var reaktionen då. Idag kom en vän inte till yogalektionen då hon inte vågade lämna huset eftersom en stor skallerorm bestämt sig för att slå sig till ro på hennes veranda. Senast igår fångades den senaste kungskobran bara några hus bort från oss. Efter att ha hört om 1-2 ormhistorier i veckan har den häftiga känslan lagt sig och jag ser mig för både en och två gånger innan jag går ut i trädgården och hänger tvätten.
Enligt uppgifter är det de senaste veckornas häftiga pre monsoon rain som lockar fram ormarna från sina gömställen.

För alla djurvänner därute kan jag berätta att efter att den skickliga ormfångaren gjort sitt transporteras ormarna ca 3,5 mil norrut och släpps ut i vildmarken.

Fakta: The venom of the King Cobra is primarily neurotoxic, and the snake is fully capable of killing a human with a single bite.The mortality rate from a bite can be as high as 75%.

3 comments:

Anonymous said...

Hej mina kära
Läskigt med ormarna. Finns det verkligen skallerormar i Indien? Jag hoppas att ni är försiktiga så ni inte blir bitna. Här har det blivit sommar. Vi har haft runt 20 grader en tid nu. Om ca två veckor åker vi till Spanien och hälsar på Anna. Det ska bli kul att få se hur stor Alma blivit. När kommer ni till Sverige? Hoppas ni planerar en tur till västkusten. Jag längtar efter att få träffa er.
Kramar från oss alla i Strömstad.
Pappa,morfar,Bertil

Melting Pot said...

Otrevliga nyheter som jag lyckats undvika att höra tidigare - Jag tror jag åker hem snart!!!!!!!!!!!!!/Lena

Anonymous said...

Det låter som en otrevlig vinkling. Birgitta blev förskräckt - hon tål inte ens att se en orm på bild! Ni får väl skicka ut lokala gubbs som trädgårdsmästare el dyl att slå runt er planerade promenad. Dom har väl professionella ormfångare inom området?
Kram till er alla!
Farmor och farfar

Punka

45 Kr kostade att laga. Ny slang och 3 killar vad det som krävdes... Man känner sig helt hjälplös i början men bara man hittar rätt ställe s...