Sunday 18 October 2009

Vad såg vi när vi snorklade och dök med tuber

Har hittat film på youtube.com som visar lite av vad Mia och jag fick se när vi åkte ut på morgonen den 15 oktober 2009. Manta Rays vid Manta point samt en annan video. Även BBC har en snutt här. Detta var bland det häftigaste jag har gjort i mitt liv. De kom som på ett pärlband rätt mot oss och 7 st passerade Mia och mig på max 1 m avstånd. 1½ -3m mellan vingspetsarna. SKIT HÄFTIGT.

Barnens rädsla för hajar har försvunnit helt. Vi alla har simmat fritt med både White tip och Black tip reef sharks dagligen. Enda gången det blev lite spänt var när jag matade småfisk med bröd. Då kom en liten större Black tip och cirklade runt Jacke och mig på mycket nära avstånd.

Sista dagen lyckades vi simma ut till en sköldpadda som låg på ytan för att få lite luft. Vi lyckades klappa den både på fenorna och huvudet. En riktig märklig känsla att ligga mitt ute i havet och "skalman" tillåter oss att klappa honom. Lika snabbt som vi såg honom lika snabbt försvann han ner i djupet.

Bläckfisken som ändrade färg och försökte lura oss var också en häftig syn. Sten fiskar som man knappt kunde se om man inte visste var den var. De smällt helt in i koral revet. Muränor som gömde sig i skrevor. Nemo som simmade med sina kompisar och ca 1 miljon andra fiskar av olika storlekar. Vi fick tom se när ett par Jacks jagade och lyckades fånga en fisk. Sekunderna innan han lyckades fånga fisken så märkte man hur samtliga fiskar runt en bara försvann. På mindre än en sekund kom dessa två Jacks i full fart och lurade in en fisk i en "återvändsgata" bland koralen. Färggranna Lionfish som gömde sig under korallen.

Kommer lägga upp våra bilder inom kort men nu är det kojs som gäller.

1 comment:

Anna Tahvanainen said...

Så otroligt häftigt! Kollade in filmerna och det måste verkligen ha varit en fantastisk upplevelse! Maldiverna nästa år kanske...
Anna

Punka

45 Kr kostade att laga. Ny slang och 3 killar vad det som krävdes... Man känner sig helt hjälplös i början men bara man hittar rätt ställe s...