Thursday 5 February 2009

Jacob 11 år


Jacob fyllde år i tisdags och vi passade på att bjuda våra svenska vänner på gräddtårta med jordgubbar men vi höll på att bli utan.

Åkte till en affär för att beställa födelsedagstårtan. De har en hel bok med tårtor så det var bara att välja och vraka och de lovar att den är klar inom 20 minuter. Med trafiken i Indien tar det 45 minuter att bara komma till affären så det blir 1,5 timme bara i bilen för att köpa en tårta. Jacob hade siktat in sig på en jordgubbstårta men naturligtvis var jordgubbarna slut. Då jag faktiskt var ute en dag i förväg (börjar lära mig lite om detta land) frågade jag om det gick att göra en beställning till morgondagen och det var inga problem. Sagt och gjort tårtan beställdes och skulle vara klar för avhämtning kl 13.00 följande dag. Tårtan behövdes eg. inte förrän kl 14.00 men som sagt här i Indien måste man ha marginalerna på sin sida.

Klockan 13.40 följande dag är jag på plats och frågar efter min tårta. "Only 5 minutes Madame" blir svaret, suck. 35 minuter senare börjar jag bli irriterad och undrar varför det dröjer när tårtan var förbeställd till 13.00. Då berättar de för mig att de inte har några jordgubbarna?!

Jag blev så rasande som man bara blir i detta land och krävde att de skulle leverera en tårta med jordgubbar hem till mig senast kl fem (gästerna skulle komma kl 6). De kom faktiskt med tårtan redan klockan 4 och den var jättegod. Det skall bli så skönt att bara kunna åka ner till bageriet och köpa en tårta och vara hemma igen allt inom 15 minuter.

Jacob fick ett jättetrevligt kalas och extra roligt var att det kom en helt ny svensk familj på kalaset. Jag mötte dem vid poolen dagen innan. De kommer från Göteborg och pappan jobbar för Volvo. De är här på förbesök för att titta på boende och skolor och skall flytta ner i mars/april. De har två barn, Nora 11 år och Erik 8 år.

1 comment:

Anonymous said...

GRattis Jacob!
/Anna

Punka

45 Kr kostade att laga. Ny slang och 3 killar vad det som krävdes... Man känner sig helt hjälplös i början men bara man hittar rätt ställe s...