Friday 20 February 2009

Kommunikationsproblem

Nu behöver jag bli av med lite frustration igen. Både tvättmaskin och torktumlare har strulat och reparatören har varit hos oss flera gånger men felen återkommer, suck.

I förrgår skulle reparatören komma igen kl 13.00 och då kunde jag inte vara hemma så jag berättade för min maid att hon fick ta hand om honom. Själva tvättprogrammet går bra men när maskinen skall börja centrifugera låter det som det ligger stora stenar i trumman och tvättmaskinen får ett eget liv och vandrar iväg över golvet.

När jag sedan kom hem och frågade hur det hade gått svarade min maid glatt "No cost I sent him away". När jag nu äntligen fått honom att komma igen blev jag förstås inte alltför glad över henne egna lilla initiativ och frågade varför hon gjorde det. Då svarade hon käckt. "No problem for me to hold washing machine". Suck, jag förklarade åter för henne att jag inte ville att hon skulle så och hålla fast maskinen när den centrifugerar och att det inte är meningen att det skall låta som det är stenkastning i en maskin.

Ringde tillbaka till reparatören och förklarade för honom att han var tvungen att komma tillbaka. Nästa morgon satte jag på en full maskin som jag sedan stoppade precis innan centrifugering för att reparatören skulle få se hur maskinen betedde sig när det var tvätt i. Både jag och Johan sa vid flera tillfällen till maiden att absolut INTE röra tvättmaskinen. Den skall stå så här till reparatören kommer. Flera gånger på förmiddagen kommer maiden till mig och frågar washing, washing? Jag svarar No, no, no. Don´t touch!

När reparatören väl kommer och jag går ut med honom i tvättstugan är maskinen tom!
Hur lyckades hon? Jag lämnade henne bara oövervakad i drygt 10 minuter när jag tog en dusch! "Washing finished madame" säger maiden glatt och pekar ut på tvättställningen.

1 comment:

Anonymous said...

Hej Hej! Hoppas att ni har det bra, nu har jag själv gjort en blogg:) följ den gärna! den heter: bangalorebloggbynora.blogspot.com.
KRAM Nora;)

Punka

45 Kr kostade att laga. Ny slang och 3 killar vad det som krävdes... Man känner sig helt hjälplös i början men bara man hittar rätt ställe s...